Helge Nyberg

Innovativt chassiekoncept för en ny generation truckar

Helge Nyberg utvecklar lösningar för snabb, effektiv och ergonomisk materialhantering – lätta eltruckar och vagnar mot tillverkande industri, godshantering och orderplockning.

Helge Nyberg är också en viktig del av Toyota Material Handling Europe där man bland annat utvecklar truckplattformar gemensamt. Jobro har varit utvecklingspartner under många år och inför senaste lanseringen av en ny generation truckar kunde Jobro leverera såväl kortade ledtider som möjligheter till ny och modernare design.

uppdraget

Helge Nybergs lätta eltruckar under varumärket ErgoBjörn (som i sin tur är plattformen för Toyotas elektriska truckmodeller) stod inför en större uppgradering – en helt ny generation med förbättrad prestanda och funktionalitet. Ambitionen från både Toyota och Helge Nyberg var att skapa en attraktiv och lättkörd truck, med goda ergonomiska kvaliteter och modern formgivning där t.ex. teknik som datorer och läsplattor blev lätta att integrera. När designvisionen från Toyotas chefsdesigner Magnus Oliveira Andersson väl var på plats så involverades Jobros tekniska avdelning med uppdrag att utveckla en hållbar och ekonomisk produktionsprocess i nära samarbete med Helge Nybergs produktion.

”Jobro har successivt blivit allt viktigare som partner för oss. Plåtbearbetningen har vi t.ex. lagt över helt och hållet på Jobro och deras tekniskt avancerande maskinpark. Vi kan istället fokusera på bockning och svetsning”, säger Robert Andersson, ansvarig för produktion på Helge Nyberg.

Vi hade ett skarpt tidsmål där ledtiderna var extremt tajta. Det går liksom inte att köpa in eller producera delar i Asien i det här läget. Närhet och snabbhet i alla processer, inte minst verktygsframtagningen – där visste vi att Jobro kan leverera och att det finns få andra leverantörer som kan matcha deras kompetens

Robert Andersson, Production & Purchase Manager, Helge Nyberg AB

utmaning

Time to market är kritisk i alla branscher – så även för truckutvecklaren Helge Nyberg. Målet var att kunna lansera en prototyp av den nya ErgoBjörn 700-trucken på viktiga branschmässan LogiMAT i Stuttgart i februari 2013.

”Vi hade ett skarpt tidsmål där ledtiderna var extrema tajta. Det går liksom inte att köpa in eller producera delar i Asien i det här läget. Närhet och snabbhet i alla processer, inte minst verktygsframtagningen – där visste vi att Jobro kan leverera och att det finns få andra leverantörer som kan matcha deras kompetens”, fortsätter Robert Andersson.

Lösning

Tidigare hade Helge Nyberg arbetat med konventionell kantpressning (raka bockar) till format i tre dimensioner, men Jobros utvecklingsteam möjliggjorde att den designade fronten och stötfångaren kunde tillverkas på ett mer hållbart och rationellt vis. Tack vare den förenklade processen gick ledtiderna att förkorta drastiskt och Jobro kunde ta fram prototypartiklar för lansering på rekordkort tid – från kundgodkännande till LogiMATs rampljus på endast tre veckor.

”Det har varit oerhört positiv respons i marknaden – och vi har fått mycket cred för designen. Toyota vann IF Design Award med sin truckmodell BT Movit och är dessutom nominerade till German Design Award, vilket är oerhört kul för oss som utvecklare. Framöver blir det också mer samarbete med Jobro. Vi jobbar mycket med kundanpassning och speciallösningar och där är Jobro en mycket viktig spelare. Framförallt ser vi en ökad efterfrågan för våra s.k. taxilösningar, ’truck- och vagn-tåg’, bland annat till Scania i Södertälje”, avslutar Robert Andersson.